Pelillistäminen – juuri tähän aiheeseen olen sukeltanut syvään syksyn 2024 alusta. Viime viikot ovat olleet täynnä tunteita ja onnistumisia, sillä olen juuri saanut päätökseen YAMK-opinnäytetyöni Laurea-ammattikorkeakoulussa. Aiheeni, “Asiakasarvon luominen pelillistämisen keinoin: Malli digitaaliselle alustalle”, on syntynyt monien roolien, haasteiden ja oppien keskellä. Tämä saavutukseni ei ollut vain akateeminen virstanpylväs—se oli matka, joka opetti minulle sinnikkyyttä, motivaatiota ja henkilökohtaista kasvua. Tässä blogikirjoituksessa haluan jakaa kanssasi, mistä työssäni oli kyse, mitä se opetti minulle ja miten nämä opit voivat palvella erityisesti startup-yrittäjiä ja digipalveluiden kehittäjiä.
Miksi pelillistäminen ja asiakasarvo?
Digitaalisessa maailmassa käyttäjien sitouttaminen on usein se ratkaiseva tekijä, joka erottaa menestyvät palvelut muista. Pelillistäminen eli pelielementtien, kuten haasteiden, palkintojen ja edistymisen seurannan, tuominen ei-pelillisiin ympäristöihin voi toimia voimakkaana keinona käyttäjien osallistamiseen ja asiakasarvon lisäämiseen.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi pelillistämismalli ja käytännön työkalu, Gamification Model Canvas (GMC). Tämä pohja auttaa yrityksiä jäsentämään ja suunnittelemaan pelillistämistä siten, että se tukee käyttäjien motivaatiota ja palvelun liiketoimintatavoitteita. Pelillistämisen avulla voidaan tehdä käyttäjäkokemuksista mielekkäämpiä, motivoivampia ja arvokkaampia.
Pelillistämisen käytännön sovelluksia startup-ympäristössä
Työni ei jäänyt vain teoriaksi: Opintojeni aikana olen kolmen co-founderin kanssa perustanut EarlyUp-nimisen digitaalisen palvelun, joka auttaa muita startupeja testaamaan ideoitaan varhaisen käyttäjien avulla. EarlyUp yhdistää innovatiivisia startupeja, varhaisia käyttäjiä ja enkelisijoittajia. EarlyUp tarjoaa alustan, jossa pelillistämistä hyödynnetään sitoutumisen, motivaation ja palautteen keräämisen kasvun tehostamiseen. Varhaisessa MVS:n (Minimum Viable Service) kehittämisen vaiheessa GMC-työkalu on tarjonnut meille selkeän suunnittelupohjan, jonka avulla voimme rakentaa peleistä tuttuja elementtejä palveluihimme ja samalla varmistaa, että ne todella vastaavat käyttäjiemme tarpeita.
Opintojen, työn ja elämän tasapainottaminen
Sosiaalisesta elämästä katoaminen hetkeksi elämän uudelleenjärjestämistä varten on ollut suosittu trendi viime aikoina, ja elämäntaidon valmentajana ja tietokirjailijana suosittelen usein ottamaan etäisyyttä prioriteettien selkeyttämiseksi. Useampi kuukausi en ollut saatavilla muille kuin perheeni jäsenille, mutta tällä kertaa en kuitenkaan kadonnut vaan sukelsin syvemmälle aiheeseen ja itsensäkehittämiseen.
Vaikka pelillistäminen ja asiakasarvo ovat olleet keskiössä, tämä matka on ollut minulle paljon enemmän. Se on ollut yhdistelmä päivätöitä, äitiyttä, yrittäjyyttä ja loputtomia opintotunteja. Olen istunut koneen ääressä varhain aamulla ennen vauvan heräämistä ja jatkanut myöhän yöllä, kun muu perhe on jo nukkumassa. On ollut hetkiä, jolloin uupumus on tuntunut ylivoimaiselta ja olen tuntunut lähes fyysistä kipua ja halunnut itkeä. Silti sisäinen motivaatio, halu saavuttaa tavoitteeni ja ennen kaikkea perheeni tuki ovat vieneet eteenpäin.
Opinnot ovat opettaneet minulle ennen kaikkea sen, että sinnikkyys ja johdonmukainen työ vievät pitkälle. Suuret harppaukset syntyvät pienistä, päivittäisistä askeleista. Tämä on oppi, joka pätee niin opinnäytetyön tekemiseen kuin yrityksen rakentamiseenkin.
Keskeiset opit pelillistämisestä startup yrittäjille ja digitaalisen alustan kehittäjille
Jos olet startup-yrittäjä tai perustaja, tässä on kolme tärkeää oppia YAMK-matkastani:
- Pelillistäminen lisää sitoutumista: Harkitusti suunnitellut pelielementit (kuten palkinnot, haasteet ja edistymisen seuranta) voivat parantaa käyttäjäkokemusta ja lisätä asiakasuskollisuutta. Ihmiset motivoituvat luonnostaan leikistä, kilpailusta ja saavutuksista, jotka tukevat heille tärkeitä arvoja.
- Sinnikkyys on välttämätöntä: Useiden roolien (työ, opiskelu, vanhemmuus) tasapainottaminen vaatii kärsivällisyyttä, joustavuutta ja vahvaa syytä jatkaa. Työsi vaikutuksen ymmärtäminen auttaa jaksamaan vaikeina hetkinä.
- Johdonmukaisuus ratkaisee: Menestys ei synny suurista harppauksista, vaan pienistä, toistuvista askeleista. Olitpa sitten kehittämässä liiketoimintaa, kirjoittamassa gradua tai sitouttamassa käyttäjiä, päivittäinen läsnäolo ratkaisee.
Pelillistäminen ei ole vain pinnallista hauskanpitoa; se on strateginen keino luoda syvempää asiakasarvoa. Hyvin suunnitellut pelillistämiselementit voivat:
- Parantaa käyttäjien sitoutumista ja asiakasuskollisuutta: Haasteet, palkinnot ja yhteisöllisyys tekevät palveluista houkuttelevampia.
- Vahvistaa yhteistä arvonluontia: Käyttäjät, jotka osallistuvat aktiivisesti palvelun kehittämiseen, sitoutuvat siihen vahvemmin.
- Luoda merkityksellisiä kokemuksia: Kun palvelu puhuttelee käyttäjän motivaatiota ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia, siitä tulee osa heidän arkeaan.
Viesti muille työssäkäyville äideille ja opiskelijoille
Kaikille työssäkäyville äideille, opiskelijoille ja yrittäjille: Tunnen tunteen. Tunnen ne myöhäiset illat, aikaiset aamut ja epätoivon hetket. Mutta tiedän myös sen ylpeyden ja ilon, joka syntyy siitä, kun saavutat tavoitteesi.
YAMK-opinnäytetyöni valmiiksi saaminen vauvanhoidon ja työvelvollisuuksien keskellä oli yksi elämäni haastavimmista kokemuksista. Mutta se hetki, kun kävelin lavan yli perjantaina 13. joulukuuta Laureassa ja sain opinnäytetyöstäni arvosanaksi 5 (erinomainen), teki kaikesta vaivan arvoista!
Työsi on tärkeää. Tavoitteesi merkitsevät. Jatka eteenpäin—sinä pystyt siihen!
Mitä seuraavaksi tulevaisuudelle?
Valmistuminen ei ole loppu, vaan uuden alku. Nyt haluan viedä opinnäytetyöni opit ja GMC-työkalun käytäntöön. Tavoitteenani on auttaa yrityksiä luomaan palveluita, jotka todella palvelevat käyttäjiään ja kasvavat heidän kanssaan. Tavoitteenani on auttaa startupeja hyödyntämään pelillistämistä luodakseen sitouttavampia, arvokkaampia ja käyttäjälähtöisempiä kokemuksia. EarlyUpin kautta pyrimme auttamaan startupeja luomaan tuotteita ja palveluita, jotka eivät vain toimi, vaan myös inspiroivat käyttäjiä.
Jos olet kiinnostunut pelillistämisestä tai haluat kokeilla GMC-työkalua omassa yrityksessäsi, ota yhteyttä! Olen täällä jakamassa oppejani ja auttamassa sinua rakentamaan sitouttavia ja arvokkaita käyttäjäkokemuksia.
Tilaa tulostettava Gamification Model Canvas -mallipohja (GMC) suoraan sähköpostiisi: