Mobiilisovellus – muotitermi vai ovela keino hypätä asiakkaasi taskuun?

mobiilisovellukset

Vuositasolla mobiilisovelluksia ladataan yli sata miljardia vuodessa ja kasvu vain kiihtyy. Miten voisit itse hyötyä tästä kasvusta? Joko sinun yrityksesi palvelut löytyvät Apple App Storesta ja Google Play Kaupasta?

Haluaisitko jo luopua verkkosivujen jatkuvasta päivittämisestä ja hypätä seuraavaan vaiheeseen liiketoimintasi kehittämisessä? Oletko koskaan harkinnut mobiilisovelluksen käyttöönottoa tai kiinnostunut siirtämään nykyisen palvelusi mobiililaitteisiin ja ihmisten ranteisiin? Jos vastasit kyllä, jatka lukemista!

Mobiilisovelluksen kehittäminen alkaa päätöksestä ja mobiilisovelluksen tilaamisesta.

Mutta kenen puoleen kääntyä ja mistä saada aiheeseen liittyvää tietoa? 
Pohditko, mitä mobiilisovellukset ovat? 
Entä mistä vaiheista kehittämisprosessi koostuu? 
Mistä valmiin tuotteen hinta koostuu? 
Mitkä ominaisuudet on lisättävä applikaatioon? 
Entä miten markkinoit valmista mobiiliapplikaatiotasi?

Aloitetaan käsitteistä.

Mobiilisovellus on miniohjelmisto, joka on suunniteltu toimimaan mobiililaitteessa eli älypuhelimessa, tabletissa ja älykellossa. Mobiilisovelluksen kehittäminen koostuu useista vaiheista. Päävaiheet ovat suunnittelu ja toteutus. Alkuun käymme Sky5Mediassa läpi kanssasi tarvekartoituksen eli haemme vastaukset kysymyksiin miksi ja mikä mobiilisovellus juuri sinun bisnekseesi? Sen jälkeen arvioimme hankkeen toteutusaikataulun ja kustannusrakenteen.

Tarvekartoituksen jälkeen päätetään mitä ominaisuuksia viedään tuotantoon ja missä järjestyksessä. Esimerkkejä sovellustemme sisäänrakennetuista ominaisuuksista:

  • Kirjautuminen mahdollistaa asiakkaillesi tai työntekijöillesi oman tilin avaamisen.
  • Kauppapaikan avulla myyt palveluitasi ja tuotteitasi sovelluksesi verkkokaupassa.
  • Verkko- ja mobiilimaksamine – vastaanotat kerta- ja kuukausimaksuja kortilla tai verkkopankkimaksuina sekä keräät kertamaksuja tai kuukausiveloituksia.
  • Sisäinen osto antaa sinulle mahdollisuuden myydä käyttäjille sovelluksesi lisätoimintoja.
  • Chat laajentaa asiakaspalvelusi avautuvaan chattiin, ja viestintäseinällä asiakkaasi jatyöntekijäsi voivat jakaa viestejä keskenään.
  • Uutisten ja push-ilmoitusten kautta jaat kollegoillesi tai asiakkaillesi ajankohtaisia asioita sekä kiinnität käyttäjän huomiota tärkeihin asioihin.
  • Navigointi neuvoo asiakkaasi tai työntekijäsi oikeaan paikkaan ohjatun navigoinnin avulla.
  • Kartta ja sijainti ominaisuudella jaat sijainteja Google Maps -karttapisteinä ja seuraat muiden käyttäjien sijainteja.

GPS on loistava ominaisuus, jota suosittelen hyödyntämään. Sen avulla voit esimerkiksi määrittää myynti-ilmoitukset silloin, kun asiakkaat ovat lähellä kauppaa tai käyttävät karttoja löytääkseen sinne.


Mobiilisovellus voi lisäksi auttaa sinua muistuttamaan liikkeesi tapahtumista tai lähettämään räätälöityjäalennuksia. Sovelluksen kautta asiakkaasi voivat myös itse varata aikoja.


Mobiilisovelluksien kehittämisessä otetaan huomioon eri laitteiden ja käyttöjärjestelmien eroavaisuudet, näyttöjen koot sekä mobiililaitteiden käytön erikoispiirteet. Jokaisella mobiilisovelluksella on front-end (selainpuoli) ja back-end (palvelinpuoli) -puolet.


Mobiilisovelluksen selain on käyttäjälle näkyvä puoli, siihen kuuluu sovelluksen rakenne, toiminnot ja ulkoasu. Back-end on palvelimella jaettavaa koodia. Se toimii mobiiliapplikaation taustalla ja huolehtii esimerkiksi datan käsittelystä, kirjautumisista, tietokantojen pyörittämisestä ja järjestelmäintegraatioista.


Käyttäjäystävällinen ja toimiva käyttöliittymä eli user interface on mobiilisovelluksen kehittämisen keskiössä Sky5Mediassa. Ennen appisi julkaisua se testataan sekä TestFlightin avulla että käyttäjillä.


Mobiilisovelluksia jaetaan ilmaiseksi tai maksusta mobiilisovelluskaupoista, joista käytetyimpiä ovat Applen App Store ja Googlen Google Play.

Mitä tämä lysti sitten maksaa?

Applikaation hankkiminen ei koskaan ole ollut näin vaivatonta. Mobiilisovelluksen käyttöönotto on nykypäivänä helpompaa kuin ennen.

Tehokkaampien tekniikoiden ja osaajien määrän kasvun ansiosta tuotantohinnat ovat laskeneet. Hyvän suunnittelun, vaatimusmäärittelyn ja toteutusteknologian avulla teknisen kehityksen osuus on perussovelluksissa yksinkertaista.

Mobiiliapin lopullinen hinta riippuu monesta eri tekijästä. Tärkeimmät näistä ovat kuitenkin: aikataulu, tekniikka, jolla sovellus tehdään ja toteutuksen monimutkaisuus sekä sisäänrakennettuja ominaisuuksien määrä.

Markkinoilla on tällä hetkellä kaksi suurta mobiilikäyttöjärjestelmää Googlen Android ja Applen iOS. Molemmilla on omat verkkokauppansa, joiden kautta mobiilisovellusten jakelu tapahtuu. Sovelluskaupoista löytyy sekä ilmaisia että maksullisia sovelluksia, joten sovelluksen omistajan palveluista ja ansaintamallista on kiinni julkaistaanko sovellus ladattavaksi ilmaiseksi vai täytyykö käyttäjän maksaa siitä. Jos esimerkiksi haluat tuottaa lisää myyntiliidejä mobiilisovelluksen avulla, sen on syytä olla mahdollisimman helposti ladattavissa eli mielellään käyttäjälle ilmainen.

Älylaitteiden vallattua maailman on ilmaantunut myös uusia liiketoimintamahdollisuuksia, joita monet yritykset hyödyntävät innolla. Verkkosivut ja sosiaalisen median alustat ovat helppo ja nopea tie myynnin liidien ja brändin tunnettuuden lisäämiseen, mutta mobiilisovelluksista saadaan selkeästi uusia ansaintamahdollisuuksia yrityksille ja uusia käyttökokemuksia asiakkaille sekä loppukuluttajille.

Mobiilisovellukset tuovat nopeammin voittoa kuin koskaan aiemmin.

Ne ovat erinomainen sijoitus ja vievät liiketoimintasi uudelle tasolle. Mobiilisovelluksella voit tehdä voittoa esimerkiksi sen hankintahinnalla, sovelluksen sisällä olevilla mainoksilla, maksullisella sisällöllä ja latausmaksuilla.

Menestyvän liiketoiminnan pyörittämiseen ei pakosta tarvita verkkosivujen päivityksiä, vaan ne voi korvata toimivalla mobiilisovelluksella. Tämä hyöty tulee kaupan päälle!

Ota käyttöön tämä ainutlaatuinen mahdollisuus houkutella uusia asiakkaita. Pohditko vielä mikä sovellus sopii juuri sinulle? Vastaa kysymyksiin alla niin saat pikaisen vastauksen hinta-arvioineen sähköpostiisi.

Kiinnostuitko?