Digitalisaatio ei ole pelkkää teknologiaa – se on ajattelutapa, joka johtaa uusiin, monipuolisiin ja yllättäviinkin tilanteisiin. Digitalisaatio on vahvana apuna liike-elämän ja yhteiskunnan muutoksessa sekä kehityksessä. Organisaatiotasolla digitalisaatio on ajattelun ja toiminnan organisoinnin muutosta.
Digitalisaation ydin on tieto. Uudet ja nuoret yritykset syntyvät uudenlaisen tiedon keräämisen, hallitsemisen ja jakamisen kulttuuriin. Vanhat, kokeneet ja menestyneetkin yritykset voivat jäädä uusien, saman toimialan yritysten jalkoihin. Nykyiset maailman menestyksekkäimmät yritykset ovat perustettu vuoden 1990 jälkeen, digitalisaation ja globalisaation vauhdittamina.
Digitalisaation merkitys korostui korona-aikana
Karanteeni loi poikkeukselliset ja uudet ulkoiset olosuhteet. Digitalisaatio otti kolmiloikan. Kriisistä tuli käännekohta. Poikkeustila vauhdittaa dataa kantavien teknologioiden, verkkojen ja alustojen kehitystä.
”Tietoa parhaiten soveltavat yksilöt menestyvät tulevaisuudessa, ja osaaminen on jokaisen ihmisen parasta muutosturvaa.” – Antti Palola, STTK
Yrityksissä investoidaan enemmän kuin koskaan digitalisaation tarjoamiin, tietoa ja dataa kantaviin teknologioihin. Yritysten ITC-budjetti kohdennetaan nyt entistä enemmän digitalisaatiohankkeisiin. Monille on tärkeä luoda etäpalveluita tukevaa ympäristöä, jotta tuleviin kriiseihin oltaisiin valmiina, muutoksiin pystyvinä ja kilpailukykyisinä.
Teknologian kehitys lisää ja parantaa elintasoa
Digitalisaation kehitys luo uusia ja tuottavia mahdollisuuksia kehittyä ja menestyä. Mutta teknologia yksin ei riitä. Digitalisaation onnistuminen edellyttää, että organisaatiossa jokaisella on pääsy tarvittavaan tietoon, verkostoon ja osaamiseen. Yrityskulttuurin tulee tukea ajattelutapaa, jossa jokaisella työntekijällä on oltava vapaus toimia itsenäisesti ja siirtää tietoa yli siilorajojen. Osastojen väliset raja-aidat on kaadettava, koska ne estävät saumattoman asiakaskokemuksen. Miten teillä on varauduttu seuraavaan kriisiin?
#digitalisaatio #digitalmarketing #sky5media #yhteisömanagerointi #data #tieto
Christina A. Saks, toimitusjohtaja, diginatiivi