Innovointi ja uuden kehittäminen on aina ollut iso osa elämääni. Lapsena sain jopa leikkisän kutsumanimen ”ideageneraatori”. Tämä johtui siitä, etten pystynyt istumaan paikallani tekemättä tai keksimättä mitään. Minulle oli luontevaa purkaa osiin erilaisia laitteita, leikata ja liimata, rakentaa prototyyppejä, kokeilla sekä testata. Kaikki sopi minulle: paperista ja saksista käytettyihin käyttöhyödykkeisiin. 1990-luvulla ei ollut DIY-videoita eikä YouTubea, josta nykyään löytyy ”slime-partavaahdosta-ja-perunajauheesta” -ohjeita. Lapsuudessani piti innovoida itse. Ja mehän keksittiin. Perustettiin ryhmä ideakavereista, käärittiin hihat ja ryhdyttiin kehityshommiin. Hymyilen kun muistelen mitä kaikkea silloin luotiin ja keksittiin.
Ei siis tule yllätyksenä, että minusta tuli insinööri – tekstiili- ja vaatetusinsinööri. Nuorena rakastuin muotiin ja Lahden ammattikorkeakoulun nykyisen LABin opintojen kautta saatu koulutus ja kokemus muutti kiinnostukseni ja harrastukseni omaan bisnekseeni. Opinnäytetyöni tein aiheesta: ”Andreé – naisten mallisto omalle tuotemerkille”. Sen esteettisyys ja ekologisuus perustui vaatemallien muunneltavuuteen ja materiaalivalintaan. Se oli upea aikaa. Ensimmäiset pari vuotta eivät tuoneet minulle taloudellisesti mitään voittoa, mutta pääsin innovoimaan ja olla oma itseni – oman Christina Andreé -muotibrändin suunnittelijana.
”Perustettiin ryhmä ideakavereista, käärittiin hihat ja ryhdyttiin kehityshommiin. Hymyilen kun muistelen mitä kaikkea silloin luotiin ja keksittiin.”
– Christina A. Saks
Myöhemmin keksin omannäköisiä valmistus- sekä värjäystekniikoita kotilabrassani. Mieheni suuttui, kun välillä olohuoneen lattia oli täynnä kankaita, kuituja ja nuppineuloja. Keittiön liedeltä löytyi kattiloita, mutta täynnä puuvilla- ja silkkivärejä. Tutkin muotitrendejä, keksin ja piirsin naisten vaatteita, kaavoitin malleja sekä ompelin prototyyppejä. Alussa ompelin myös itse. Markkinointia ja myyntiä hoidin pitkälti omin voimin. Mutta en aina ollut yksin. Kuten lapsuudessani, huomasin nopeasti, että innovointi ja uuden kehittäminen vaativat aina muiden osallistumista ja ryhmän apua. Ymmärsin aika nopeasti, että onnistuneimmat innovaatiot syntyvät tiimityönä.
Oman vaatemalliston kautta innostuin myös markkinoinnista. Haaga-Heliasta sain hyvän potkun liiketalouden ja digimarkkinoinnin maailmaan. Erosin puolitoista vuotta sitten ja yhteinen kotimme ompelimoineen ja laboratorioineen myytiin samalla. Sitten tuli koronaepidemia ja kevään 2020 lockdown, joka pakotti minut siirtymään täysin verkkoon. Keskityin aiemmin perustettuun it- ja digitaaliseen markkinointiin keskittyneeseen startup yritykseemme Sky5Mediaan. Pääsin toteuttamaan keksintöjä digi-formaatissa yitysasiakkaiden iloksi yhteistyössä huippuälykkäiden tiimiläistemme kanssa.
Toimin Sky5Media Oy -yhteisömanagerointi -toimistossa toimitusjohtajana, yhteisömanagerina ja yhtenä perustajaosakkaana. Meillä on toimiva viiden hengen ydintiimi. Olemme kaikki erilaisia, täydennämme toisiamme. Jokaisella on omaa, ainutlaatuista osaamista ja kokemusta sekä työ- että yksityiselämästä. Meitä yhdistää aatteellinen näkemys toimivasta modernista ja itseohjautuvasta organisaatiosta sekä halu ja tahto kehittää uutta. Osallistumme jokainen omalla osaamisellaan eri projekteihin. Jokainen tuo rohkeasti parannusehdotuksia ja loppuasiakasratkaisuja konsepteihin. Sky5Mediassa meillä on selkeät roolijaot innovatiivisen prosessin eri vaiheissa. Asemaan ja hierarkiaan perustuvia rooleja ei ole.
”Uudistuvin on luotetuin.”
– Mika D. Rubanovitsch
Lisäksi toimin aikoinaan vaatetusalalla aloittaneessa Eurowearissa digitaalisen markkinoinnin konsulttina. Autan yritys- ja henkilöasiakkaita menestymään somessa sekä digitaalisessa bisneksen transformaatiossa. Keskityn konsultoimaan yritysasiakkaita yritysmielikuvan rakentamisessa verkossa ja todellisessa elämässä. Innostun helposti uusista asioista ja inspiroin avoimuudellani sekä asiakkaitani että yhteistyökumppaneitani. Kaiken taustalla on haaveni tehdä maailmasta vähän parempi paikka elää ja hengittää. Omalla toiminnallani pyrin aina luomaan ja innovoimaan jotain uutta ja merkityksellistä – sellaista, joka auttaa myös muita onnistumaan ja kehittymään. Uudistuvin on luotetuin.