Hei yrittäjä! Tiesitkö että datassa piilee suurin liiketoimintasi kultakaivos? Haluan inspiroida sinua kiinnostumaan verkkoanalytiikasta.
Mieti hetki liiketoimintasi päätavoitteita. Haluatko maksimoida tuoton? Haluatko parantaa katetta? Tai kenties vähentää kuluja? Entä miten verkkosivustosi ja online -markkinointikampanjasi auttavat sinua saavuttamaan nämä tavoitteet? Miten hyödynnät saatavilla olevaa dataa ja siitä saatavan analytiikkaa?
Hyödyntääksesi analytiikkatietoja verkkosivustosi optimoimiseen ja päästäksesi kaupallisiin tavoitteisiisi sinun on ensin määriteltävä liiketoimintatavoitteesi selkeästi ja jäsennellysti.
Kirjoita ajatuksesi ylös, niin sinun on helpompi hyödyntää analyysitietoja tavoitteiden saavuttamisessa. Oikein käytettyinä verkkoanalytiikkatyökalut antavat sinulle arvokasta tietoa, jonka avulla pääset tavoitteisiisi.
Pohdi seuraavaksi verkkosivustoasi. Miksi sinulla on sivusto? Kun kirjoitat ylös vastauksesi, saat määriteltyä liiketoimintasi verkkotavoitteet, joita voit sitten seurata analyysien ja datan avulla.
Analytiikan käytännölliset hyödyt ja luovat mahdollisuudet – miten suodattaa dataa?
Oletko koskaan pohtinut, miten voisit hyödyntää analytiikkaa? Miten data kehitäää liiketoimintaasi ja miten voit tehdä sen hyödyntämisestä kilpailuedun?
Siirtämällä liiketoiminnan verkkoon voit mitata digimarkkinoinnin tehokkuutta. Se on yksi verkkoon siirtymisen suurimmista eduista. Verkkoanalytiikan avulla saat valtavasti tietoa digitaalisen sisältösi käyttäjistä ja asiakaspolusta sekä verkko-ostosprosessista. Voit nopeasti selvittää, mistä vierailijat tulevat, mitä he tekevät sivustollasi ja miten saat heidät tekemään enemmän toivottuja toimenpiteitä ja ostoksia, konversioita.
Millaista tietoa verkkoanalytiikan avulla saa ja miten dataa tulkitaan?
Onko sinulla verkkokauppa? Tai tarjoatko asiakkaillesi mahdollisuuden tehdä verkkosivullasi aikavarauksia? Verkkoanalytiikan avulla tarkkailet asiakkaidesi vuorovaikutusta sivustollasi ja samalla seuraat asiakkaasi ostoprosessin. Analytiikkatietojen avulla parannar sivustosi käyttökokemusta.
Verkkoanalytiikassa puhutaan tiedoista, ulottuvuuksista ja konversioista. Mutta mitä nämä termit oikeasti tarkoittavat?
Tiedot ovat mitattavia, numeerisia tietoja, kuten sivustolla käytetty aika ja katseltujen sivujen määrä. Jos sinulla on ollut viime kuukauden aikana viisi tuhatta kävijää, kyseinen luku on tieto.
Ulottuvuudet järjestävät kävijät ryhmiin yhdistävien tekijöiden, kuten sijaintimaan mukaan ja kertovat siitä, mistä sivustosi vierailijat ovat tulleet, eli ne kertovat laitetyypeistä tai sijainneista. Jos viidestä tuhannesta kävijästä puolet on Helsingistä, neljäs osa Päijät-Hämeestä ja 123 Ruotsista, nämä maat, kunnat ja kaupungit ovat ulottuvuuksia.
Konversiot kertovat, kuinka moni käyttäjistä on tehnyt jonkin halutun toiminnon sivustollasi, kuten ostanut tuotteen tai tilannut uutiskirjeen. Jos uutiskirjeesi on tilannut viime viikon aikana 55 vierailijaa ja 20 on ostanut tuotteesi, nämä 55 tilausta ja 20 ostosta ovat konversioita. Konversio tarkoittaa, että vierailijat tekivät jonkin liiketoiminnan kannalta tärkeän toimen sivustollasi.
Verkosta löytyy paljon analyysityökaluja, joista yksi helpoimmista ja suosituimmista on Google Analytics.
Analyysitietojen avulla voit nähdä esimerkiksi, että uutiskirjeesi tilaajat peruuttavat uutiskirjeen tilauksen kuukauden jälkeen eivätkä myöskään osta mitään verkkokaupastasi.
Mitä teet siinä tilanteessa? Ratkaisu löytyy, kun muokkaat uutiskirjettäsi. Vaihtelemalla sisältöä selvität mm. miksi ihmiset lopettavat uutiskirjeesi tilaamisen. Onko uutiskirjeiden sisältö paras mahdollinen ja miten se palvelee asiakastasi?
Sinun pitäisi keskittyä uutiskirjeiden sisällön sekä laadun parantamiseen ja tarkkailla millä toimenpiteill tilauksen määrä vähenee tai kasvaa. Verkkosivustosta ja -kaupasta on syytä tehdä mahdollisimman responsiivinen, jotta sitä on helpompi käyttää mobiililaitteilla. Seuraavaksi sinun kannattaisi miettiä montako uutiskirjettä lähetät vuodessa tai kuukaudessa? Onko se liikaa vai liian harvoin.
Analyyseissä on tärkeää keskittyä liiketoiminnan kannalta kriittisiin tietoihin. Mikäli tarvitset apua datasi analysointiin ja sen hyödyntämiseen, käänny puoleemme. Löydämme datastasi luovia mahdollisuuksia yritystoimintasi kasvattamiseksi.
Sky5Media Oy