Tuntuuko sinustakin, että yritysten on kehitettävä uusia liiketoimintamalleja? Tai miksi joudumme katsomaan TV-mainoksia sekä kuuntelemaan radiomainoksia, jotka eivät kiinnosta? Perustuvatko nämä mainokset pelkästään näyttö- ja suoratoistokertojen määrään? Isot firmat maksavat tuhansia euroja näistä kullankalleista TV- ja radiosekunneista, mutta miksi? Välittääkö joku kuluttajista – katselijoista ja kuuntelijoista – siitä, mitä he haluavat tuoda esille?
Mitä moderni kuluttaja kaipaa?
Yritysten on kehitettävä uusia tapoja toimia, uusia keinoja markkinoida ja uusia liiketoimintamalleja. Kyllä, moderni kuluttaja on utelias, ja haluaa olla tietoinen viimeisimmistä tapahtumista ja uutuuksista. Moderni kuluttaja etsii koko ajan tapoja parantaa elämänlaatuaan, tyydyttää tarpeitaan, saada mielihyvää, säästää rahaa ja aikaakin. Moderni kuluttaja on rohkea kokeilemaan. Moderni kuluttaja tutustuu mielellään tarjouksiin, tekee ostoksia ja jakaa niistä saatua asiakaskokemusta vertaiskuluttajien kanssa – verkossa ja tosilämässä.
MUTTA! Moderni kuluttajaa tekee kaikki nämä vain silloin, kun tarjotaan HÄNELLE kiinnostavia tuotteita ja palveluita.
- Ei täishampoota kaljulle lapsettomalle kuluttajalle!
- Ei ammattikoulutusta maisterikuluttajalle!
- Ei hiivatulehduspillereitä mieskuluttajalle!
Lue myös artikkelini asiakaskokemuksesta:
Hybridimalli ostoprosessissa tai kuinka yhdistää online- ja offline-asiakaskokemus
Maailma muuttuu ja vaatii uusia liiketoimintamalleja
Me kaikki uskomme brändiin ja imagon voimaan. Joo, joo. Mitä isompi firma, sitä pidempi mainos. Mitä pidempi mainos, sitä isompi mainosbudjetti. Mitä isompi mainosbudjetti, sitä kehittyneempi ja laadukkaampi tuote on. Ainakin näin oletetaan. Mutta onko tässä kaikki argumentit? Mitä lisäarvoa ne tuovat ihmisille? Mitä hyötyä näistä on niille, jotka eivät pääse näitä huippuuksia käyttämään?
Mitä isompi firma, sitä pidempi mainos. Mitä pidempi mainos, sitä isompi mainosbudjetti. Mitä isompi mainosbudjetti, sitä kehittyneempi ja laadukkaampi tuote on. Ainakin näin oletetaan.
kansan viisaus
Itse aina automatkalla vaihdan radiokanavaa mainosten alkaessa. Kun NRJ:lle tulee mainos, vaihdan Loopille. Jos Loopilla on mainos, vaihdan Bassolle, ja jos Bassollakin on mainoskatko switchaan YLEX:lle. Jos sielläkin on mainos, hyppään SuomiPopille ja niin edelleen. Jos kaikilla kanavilla on ruuhkatunnilla mainoskatko, niin laitan radion pois päältä kokonaan ja podcastin itsensä kehittämisestä päälle. En suostu tuhlaamaan aikaa epärelevanttien mainosten kuuntelemiseen ja katsomiseen. En. Onko tullut suurien mediatalojen aika kehittää jotain parempaa ja toimivampaa?
Lue miten digiajan sukupolvi lähestyy brändiäsi.
Tunnistatko tulevaisuuden skenaariot?
Olen ollut markkinointibisneksessä mukana vain kolme vuotta, joista pari viimeistä kuukautta olen osallistunut laajennetun todellisuuden ohjelmointiin, mutta näen jo ison käännepisteen paikan tässä ja nyt. Maailma muuttuu. Moderni kuluttajakin muuttuu. Perinteisten liiketoimintamallien teho heikkenee. Meidän on kehitettävä uusia tapoja toimia eikä käyttää vanhoja sabluunoita. Tämä on ollut minulle tärkeää aina. Esimerkiksi Sky5Mediassa etsimme jatkuvasti asiakkaidemme kanssa uusia digitaalisia kanavia ja trendejä, tarkennamme kohderyhmiä, kokeilemme rohkeasti uusia tapoja tuoda lisäarvoa sekä hyötyä asiakkaidemme tuotteiden ja palveluiden kuluttajille.
Voiko olla, että uudet kehittyneet tavat saada, käyttää ja soveltaa dataa tuovat uusia liiketoiminta- ja ansaintamalleja, työpaikkoja, tapoja oppia ja opiskella? Voiko joku seuraavista skenaariosta tulla todeksi nopeasti kehittyvän AR-teknologian kautta:
- Koulutus- ja palkkatason nouseminen maailmalla johtaa siihen pisteeseen, että ihmiset mieluummin maksavat sisällöistä kuten Spotifyssa nyt.
- Kulttuuri- ja ekologisten arvojen perusteella ihmiset tekevät kestävimpiä ratkaisuja, jotka totaalisesti vaikuttavat kuluttamiseen maailmalla.
- Tapa, jolla haemme ja löydämme tietoja tuotteista, palveluista ja ylipäätään ympäristöstämme muuttuu kokonaan?
Tämä kaikki saattaa vaikuttaa utopistiselta, mutta kasvavan kysynnän sekä tilastotietojen mukaan se on hyvinkin mahdollista. Nykyjään on maailmalla monia yrityksiä, jotka työstävät tätä uutta liiketoimintamallia ja panostavat uuteen AR -kerrokseen. Yksi hyvä esimerkki on suomalainen startup Arvo. Ja kaikki tietävät, mitä tapahtuu, kun ihmisten tahtotiloja ja työpanoksia liittyy yhteen. Uskon vahvasti siihen, että nämä bisneksen pioneerit kohta tuovat maailmalle uusia innovatiivisia liiketoimintamalleja.
Lue artikkeli Suomalaiset startupit mullistavat teknologiaa ja tutustu Arvoon.